Quick Scan brede uitrol DigiD-buitenland

BMC Onderzoek

Auteur(s): I. van Straaten en R. van ‘t Zand

Sinds 1 mei 2013 is het Ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK) gestart met een pilot DigiD-buitenland. Met de DigiD-buitenland komt het Ministerie van BZK tegemoet aan de wens van mensen die momenteel niet in Nederland wonen, maar dat in het verleden wel hebben gedaan (niet-ingezetenen), om een DigiD aan te vragen. Het is voor hen namelijk niet mogelijk een DigiD online aan te vragen, vanwege het feit dat niet-ingezetenen niet in de Gemeentelijke Basis Administratie als inwoner voorkomen. Dat is in de reguliere procedure noodzakelijk, omdat de activeringscode in briefvorm wordt verstuurd naar het adres waarop men ingeschreven staat. Adressen in het buitenland worden als te onbetrouwbaar gezien om een activeringscode per post naar toe te sturen. De pilot houdt in dat tot 1 mei 2014 enkele loketten zijn ingericht waar fysiek een DigiD aangevraagd kan worden. De pilot DigiD-buitenland wordt al werkende geëvalueerd, zodat het Ministerie van BZK lopende de pilot de noodzakelijke aanpassingen kan doorvoeren of faciliteren en na afloop goed geïnformeerd kan besluiten tot een verdere uitrol van DigiD- buitenland. Uiteindelijk zou het mogelijk kunnen worden voor niet-ingezetenen om via loketten op enkele Nederlandse diplomatieke posten in het buitenland een DigiD aan te vragen. BMC Onderzoek voerde een evaluatief onderzoek uit naar de pilot. In juni en september 2013 zijn de eerste deelrapporten over de pilot verschenen. Daarin is onder andere de aanvraagprocedure geëvalueerd vanuit gebruikers- en medewerkersperspectief.