Basisregistratie personen
In de Basisregistratie personen (BRP, tot 6 januari 2014 bekend als de GBA) worden de persoonsgegevens geregistreerd van iedereen die in Nederland woont, de zogenaamde ingezetenen. Ook de persoonsgegevens van personen in het buitenland die een relatie hebben met de Nederlandse overheid staan erin (de niet-ingezetenen, ook wel bekend als de Registratie Niet-Ingezetenen, de RNI). De overheid gebruikt deze persoonsgegevens om haar taken uit te kunnen voeren. Zo heeft de Belastingdienst de gegevens nodig om belastingen te heffen. In de BRP staan onder andere de volgende persoonsgegevens: naam, voornamen, geboortedatum, geboorteplaats en geboorteland; gegevens over de ouders; gegevens over huwelijk en geregistreerd partnerschap; gegevens over kinderen; gegevens over nationaliteit en eventueel over het verblijfsrecht; verblijfplaats (adres); het burgerservicenummer (BSN).

Foto: Najib Nafid
Deze themapagina bevat relevante Kamerstukken, onderzoeken & rapporten en websites over de BRP. De informatie ziet vooral op aspecten rond het bijhouden en verstrekken van gegevens, de kwaliteit van de gegevens en technische modernisering van het BRP-stelsel, Operatie BRP (vroeger bekend als modernisering GBA, oftewel mGBA)
Uitgelicht
Afnemers
-
Toelichting & bron
Bron: Monitor Identiteit 2017
Toelichting: Afnemers zijn de partijen die de informatie uit de BRP gebruiken en daar toegang toe hebben. Het gaat bijvoorbeeld om de gemeenten en uitvoeringsinstanties van de overheid.
- Vergroten
Terugmeldingen
-
Toelichting & bron
Bron: Monitor Identiteit 2017
Toelichting: Wanneer een afnemer van de BRP “gerede twijfel” heeft over de juistheid van een gegeven in de BRP, dient deze daarvan een terugmelding te doen.
- Vergroten
Achtergrond
Beleidsdocumenten
- Kamerbrief over nazending advies van het Adviescollege toetsing regeldruk (20 september 2019)
- Kamerbrief over aanbieding onderzoeksrapporten BRP (3 september 2019)
- Kamerbrief operatie BRP (27 juni 2017)
- Kamerbrief over Basisregistratie Personen (15 oktober 2014)
- Aanbiedingsbrief bij voortgang basisregistratie personen (16 april 2014)
Rapporten en publicaties
- Gebruikersonderzoek basisregistraties 2020 (Berenschot en Statisfact, 2020)
- Population registers in different countries / Bevolkingsregistraties in verschillende landen (Panteia, 2019)
- Onderzoek regeldruk BRP (Ockham Groep/Kafkabrigade, 2019)
- Adreskwaliteit 2018: Onderzoek naar de kwaliteit van adresgegevens in de BRP (CBS, 2019)
- Vermindering van regeldruk door de BRP (Adviescollege toetsing regeldruk, 2019)
- Monitor Identiteit 2017 (Panteia)
- Adreskwaliteit 2016 (CBS, 2017)
- Belemmeringen bij de afhandeling van terugmeldingen op de BRP (BMC, 2015)
- Dienstbaar en transparant: de basisregistraties van de Nederlandse overheid (SGO-3, 2014)
- Onderzoek naar de implementatie van de twaalf eisen in de wetten voor basisregistraties (Sloots advies, 2014)
- Beleidsdoorlichting kwaliteit GBA/BRP 2012-2014 (BZK, 2014)
- Verbeteren van de kwaliteit van het woonadres in de BRP (PBLQ, 2014)
Websites
Over dit thema
Elke gemeente verzamelt, registreert en onderhoudt de persoonsgegevens van zijn inwoners in de Basisregistratie Personen (BRP). Geboorte, verhuizing, huwelijk, vertrek naar het buitenland, overlijden: de BRP bevat alle persoonsgegevens en wijzigingen. Van de wieg tot het graf. Van elk lid van de Nederlandse bevolking wordt in de BRP een elektronische persoonslijst aangelegd. Op die lijst staan alle persoonsgegevens van een persoon. In de BRP wordt van elke ingeschrevene de administratieve levensloop geregistreerd.
Bij het gemeentelijk loket moet aangifte worden gedaan van bijvoorbeeld geboorte of overlijden. Dit wordt vervolgens in de BRP opgenomen. Hetzelfde geldt voor onder andere adreswijzigingen, huwelijk of echtscheiding. Daarbij zijn de zogenoemde brondocumenten, zoals geboorte- en huwelijksakten, uiterst belangrijk. Aan deze brondocumenten worden de persoonsgegevens ontleend. In de BRP worden ook gegevens geregistreerd over niet-ingezetenen (personen die niet in Nederland wonen maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid).
De gegevens die worden geregistreerd in de BRP worden gebruikt binnen de gehele Nederlandse overheid. Gemeenten gebruiken de gegevens over hun eigen inwoners. Bijvoorbeeld bij de afgifte van reisdocumenten of vergunningen of voor de verzending van de stemkaarten bij verkiezingen. Daarnaast kunnen ook andere overheidsorganisaties en instanties die hiervoor zijn aangewezen in de BRP-regelgeving gegevens verstrekt krijgen uit de BRP. Voorbeelden zijn de Belastingdienst, waterschappen, de Sociale Verzekeringsbank en pensioenfondsen.