Privacy en Cookies

Voor een volledige werking plaatst deze website cookies op uw computer. Daarnaast worden cookies geplaatst voor het bijhouden van bezoekersgedrag binnen Google Analytics. Deze informatie helpt ons bij het verbeteren van onze website. De cookies bevatten anonieme informatie en blijven maximaal 2 jaar in uw browser aanwezig.

Naar de inhoud U bevindt zich hier:

Digitale identiteit

Op dit moment kunnen burgers bij digitale dienstverlening gebruik maken van DigiD. Het is een persoonlijke combinatie van een gebruikersnaam en een wachtwoord. Als extra beveiliging kan de gebruiker kiezen voor inloggen met SMS-code. Met DigiD kunnen gebruikers veilig gebruikmaken van de elektronische diensten van de overheid.

Het toenemende gebruik en de noodzaak tot voorkoming van misbruik vraagt om een elektronische identiteitsvaststelling die meer betrouwbaar en toekomstbestendig is. Er is een breed gedragen gevoel van urgentie. Daarom werkt de overheid samen met het bedrijfsleven aan een nieuw systeem voor elektronische identificatie: het eID stelsel. Dit stelsel maakt het mogelijk om de identiteit en bevoegdheid van burgers en bedrijven moet met een voldoende mate van zekerheid vast te stellen. Hiermee worden publieke en private organisaties ontzorgd op het gebied van een veilige en gebruiksvriendelijke toegang tot digitale dienstverlening.

Uitgelicht

Over dit thema

DigiD

Op 2 februari 2012 heeft minister Spies in een brief aan de Tweede Kamer aangegeven dat alle organisaties die DigiD gebruiken, moeten voldoen aan een beveiligingsnorm. Via een ICT-beveiligingsassessment moeten zij dit vervolgens laten toetsen. Het in de brief geformuleerde beleid is erop gericht om de kwaliteit van ICT-beveiliging een impuls te geven.

De norm is gebaseerd op de ICT-beveiligingsrichtlijnen voor webapplicaties van het Nationaal Cyber Security Cnentrum (NCSC). Deze richtlijn bestaat uit twee documenten. Het eerste deel bevat de daadwerkelijke richtlijnen, het tweede deel de toelichting met aanbevelingen daarop. 

Idensys

De Nederlandse overheid werkt samen met het bedrijfsleven aan een standaard voor toegang tot online dienstverlening: Idensys

Het stelsel maakt het mogelijk dat burgers, consumenten en ondernemers online zaken kunnen doen met de overheid en het bedrijfsleven, met één of meer inlogmiddelen.

De uitgangspunten van het stelsel zijn:

  • Ontzorgen van dienstverlenende organisaties
  • Keuzevrijheid en gebruiksgemak
  • Bescherming van privacy
  • Stimuleren van marktwerking
  • Technologieonafhankelijk en toekomstvast

 

Gerelateerde thema’s