Privacy en Cookies

Voor een optimale werking plaatst deze website cookies op uw computer. Daarnaast worden cookies geplaatst voor het bijhouden van bezoekersgedrag met behulp van Matomo Software. Deze informatie helpt ons bij het verbeteren van onze website. De cookies bevatten anonieme informatie (uw IP-adres wordt geanonimiseerd) en de logfiles worden maximaal een half jaar bewaard.

Naar de inhoud
U bevindt zich hier:

Democratische kernwaarden in het voortgezet onderwijs 2018-2019

Afbeelding rapport Democratische kernwaarden in het voortgezet onderwijs 2018-2019

Auteur(s): Maria Kranendonk, Laura Mulder, Paula Thijs, Frank Wanders, Geert ten Dam, Tom van der Meer en Herman van de Werfhorst

Universiteit van Amsterdam

Rapport | Oktober 2019 (154 pagina's)

Toelichting

Dit rapport brengt de steun in kaart voor een aantal belangrijke waarden en principes van de democratische rechtsstaat onder Nederlandse leerlingen van het eerste jaar van de middelbare school. De bevindingen komen voort uit de eerste ronde van het Adolescentenpanel Democratische Kernwaarden en Schoolloopbanen (ADKS), een meerjarig onderzoek waarbij Nederlandse leerlingen gedurende het voortgezet onderwijs worden gevolgd om de ontwikkeling van democratische kernwaarden bij jongeren in kaart te brengen. Voor deze eerste ronde zijn in het schooljaar 2018/2019 zo’n 2500 leerlingen in de eerste klas van het voortgezet onderwijs met behulp van vragenlijsten ondervraagd op 49 middelbare scholen verspreid over Nederland.