Privacy en Cookies

Voor een optimale werking plaatst deze website cookies op uw computer. Daarnaast worden cookies geplaatst voor het bijhouden van bezoekersgedrag met behulp van Matomo Software. Deze informatie helpt ons bij het verbeteren van onze website. De cookies bevatten anonieme informatie (uw IP-adres wordt geanonimiseerd) en de logfiles worden maximaal een half jaar bewaard.

Naar de inhoud
U bevindt zich hier:

De digitale (zelf)redzaamheid van de burger: methoden ter ondersteuning op weg naar de e-overheid 2017

Afbeelding rapport De digitale (zelf)redzaamheid van de burger: methoden ter ondersteuning op weg naar de e-overheid 2017

Auteur(s): H. Gillebaard en A. Vankan

Dialogic

Rapport | Augustus 2013 (74 pagina's)

Toelichting

Dit rapport geeft inzicht in de beschikbaarheid (variëteit), effectiviteit en efficiency van de verschillende methoden van het trainen en ondersteunen van mensen op het terrein van digitaal zaken doen (met de overheid). Digivaardigheidsbevordering op het gebied van de e-overheid is een betrekkelijk nieuw fenomeen. Drie waargenomen initiatieven zijn ‘Werken met de e-overheid’ (Digisterker), ‘De digitale overheid’ (Computerwijk) en ‘De Digitale IB-aangifte’ (Seniorweb). Doorgaans wordt er op een generiek publiek gemikt. Er zijn weinig methoden die ‘laaggeletterden’ specifiek als doelgroep bedienen. Daarnaast is vaak een bepaald basisniveau vereist. Doordat veel initiatieven in een opstartfase verkeren, kunnen er beperkt uitspraken gedaan worden over hun effectiviteit en efficiency. Denemarken is een voorloper wat betreft e-overheiddienstverlening. Het directieve karakter van de Deense benadering, waarbij burgers verplicht worden om bepaalde overheidszaken digitaal af te handelen, bevordert de digivaardigheid van burgers, omdat ze geen andere keuze hebben. Dit forceren van burgers zou echter wel weerstand op kunnen roepen; een weerstand die in de Deense context tot zover relatief klein gebleken is.