Privacy en Cookies

Voor een volledige werking plaatst deze website cookies op uw computer. Daarnaast worden cookies geplaatst voor het bijhouden van bezoekersgedrag binnen Google Analytics. Deze informatie helpt ons bij het verbeteren van onze website. De cookies bevatten anonieme informatie en blijven maximaal 2 jaar in uw browser aanwezig.

Naar de inhoud

Het managen van crises en incidenten

Een belangrijke taak van publieke managers is het managen van crises en (kritieke) incidenten. Ook bewindspersonen zijn vaak nauw betrokken bij de omgang met en beheersing van crises. Het is daarom ook een centraal thema in de DTKO-gesprekken. Verschillende geïnterviewden hebben ervaring met het managen van crises in de landbouw- en natuursector zoals de verschillende dierenziekten, de Schipholbrand en de moord op Pim Fortuyn.

Deze crises hebben een grote maatschappelijke impact die ook verstrekkende gevolgen kunnen hebben. Soms kunnen crises een omkeer in het beleid betekenen. Zo is een crisis ook een kans om iets voor elkaar te krijgen. Echter, vaak is een crisis ook een heftige gebeurtenis waar er iets niet goed die vooral verliezers kent. In crisissituaties worden bewindspersonen en topambtenaren onder druk gezet omdat de tijd en situatie nijpend is: hoe reageerden zij in die situaties, hoe gingen zij om met de stress en politiek-maatschappelijke druk? Hoe groot is het vertrouwen in de politieke en ambtelijke collega’s als je samen moet werken?

Naast de ‘echte’ crises zijn er ook talloze (kritieke) incidenten in het professionele leven van bewindspersonen en topambtenaren. In de gesprekken noemen zij allerlei voorbeelden van ogenschijnlijke kleine issues die plotseling groot kunnen worden in de samenleving, de politieke arena of tot grote uitvoeringsproblematiek kunnen leiden. De omgang met deze incidenten is vaak het werk van topambtenaren: zij kunnen snel chefsache worden. Een mogelijke reactie is wat wel de ‘risico-regel-reflex’ wordt genoemd: overreageren op incidenten. Voor de geïnterviewden was het vaak de kunst om in the heat of the moment grondig te analyseren wat er gaande was en wat een adequate reactie zou kunnen zijn, zonder dat je de implicaties van handelen of niet-handelen kan inschatten.

Crisismanagement. Zorgen dat het virus niet uitbreidt.

Never waste a good crisis.

De nasleep: Ik heb er nog last van!

Het aftreden van de bewindspersoon als symbool.

Een lesje crisismanagement van Piet Bukman

Je kunt alleen naar eer en geweten handelen.

Een geroutineerde crisisstaf. Het twijfelachtige voordeel van veel crises.

Het ruimen van bedrijven = maatschappelijke onrust.

Het virus is als oorlog. De vijand kan overal opduiken.

Geen minister in de crisisstaf.