Democratische kernwaarden in het voortgezet onderwijs 2018-2019
Adolescentenpanel Democratische Kernwaarden en Schoolloopbanen
Universiteit van Amsterdam
Auteur(s): Maria Kranendonk, Laura Mulder, Paula Thijs, Frank Wanders, Geert ten Dam, Tom van der Meer en Herman van de Werfhorst
Dit rapport brengt de steun in kaart voor een aantal belangrijke waarden en principes van de democratische rechtsstaat onder Nederlandse leerlingen van het eerste jaar van de middelbare school. De bevindingen komen voort uit de eerste ronde van het Adolescentenpanel Democratische Kernwaarden en Schoolloopbanen (ADKS), een meerjarig onderzoek waarbij Nederlandse leerlingen gedurende het voortgezet onderwijs worden gevolgd om de ontwikkeling van democratische kernwaarden bij jongeren in kaart te brengen. Voor deze eerste ronde zijn in het schooljaar 2018/2019 zo’n 2500 leerlingen in de eerste klas van het voortgezet onderwijs met behulp van vragenlijsten ondervraagd op 49 middelbare scholen verspreid over Nederland.