Leren op de werkplek: Wat weten we over informeel leren?
Een literatuur studie
Maastricht University School of Business and Economics
Auteur(s): I. Habermehl, K. Bollen en M. Segers
In opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft de Maastricht University School of Business and Economics een studie gedaan naar leren op de werkplek, in het kader van de in 2014 opgerichte Rijkscampus. Het programma Leren & Ontwikkelen (L&O) Rijk heeft tot doel de samenwerking en professionaliteit te bevorderen tussen de verschillende instanties van de rijksoverheid op het gebied van L&O, zodat de rijksoverheid effectief leert en zich verder ontwikkelt.
Er zijn twee typen 'werkplekleren' te onderscheiden: 1) formeel, waarbij op een bewuste en doelgerichte manier wordt geleerd onder begeleiding van een formele instructeur, en 2) informeel, waarbij leren door het uitvoeren van dagelijkse taken en sociale interacties plaatsvindt zonder formele begeleiding. Deze twee typen werkplekleren vullen elkaar aan in de praktijk. Gegeven de belangrijke positie van informeel leren binnen het werkplekleren, wil de studie bruikbare handvatten bieden voor de L&O-praktijk om informeel werkplekleren te ondersteunen. De studie bestaat uit een systematische literatuurstudie die de resultaten van recent wetenschappelijk onderzoek naar de antecedenten en effecten van informeel leren op de werkplek beschrijft.