Doelmatig aanbesteden
Een empirisch onderzoek naar de relatie tussen aanbestedingskenmerken en de kostendoelmatigheid van concessies in het regionaal openbaar vervoer
IPSE Studies
Auteur(s): Thomas Niaounakis, Jos Blank en Wijnand Veeneman
Dit rapport van de stichting Instituut Publieke Sector Efficiƫntie (IPSE) Studies omvat een empirisch onderzoek naar de relatie tussen aanbestedingskenmerken en de kostendoelmatigheid van concessies in het regionaal openbaar vervoer. Een belangrijk doel van deze studie is de publieke uitgaven aan het regionaal openbaar vervoer verder inzichtelijk te maken.
Uit het onderzoek blijkt dat er behoorlijke variatie bestaat in de kostendoelmatigheid van concessies en dat deze verschillen voor een deel te herleiden zijn tot aanbestedingskenmerken. Het regionaal openbaar vervoer in openbaar aanbestede concessies kent, gecorrigeerd voor omgevingsfactoren, een hogere kostendoelmatigheid dan in onderhands gegunde concessies. Het hanteren van een nettocontract wordt gerelateerd aan een hogere kostendoelmatigheid. Bij een nettocontract liggen verantwoordelijkheden en taken bij de vervoerder en daarmee dichter op de markt. Ook het gebruik van een bonusregeling voor de kwaliteit of deelname wordt gerelateerd aan een hogere kostendoelmatigheid en lijkt daarmee een effectief instrument om prikkels in te bouwen. Er is een opvallende samenhang tussen de concessieduur en de kostendoelmatigheid gevonden. De optimale duur van een concessie blijkt of heel kort of juist heel lang te zijn.