Op weg naar effectieve verantwoording en controle in het sociaal domein

R. Ellermeijer Registeraccountant

Het rapport “Op weg naar effectieve verantwoording en controle in het sociale domein” is opgesteld in opdracht van het ministerie van BZK. Het bevat een inventarisatie van de stand van zaken per eind november 2015 van de zogeheten interim-controles van de accountants bij de gemeenten mbt de verantwoording van de decentralisaties in het sociaal domein (Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Jeugdwet) in het kader van de jaarrekening over 2015. Het beeld over de informatie uitwisseling tussen gemeenten en zorgaanbieders en binnen regionale samenwerkingsverbanden blijkt zeer divers. Er zijn gemeenten waar de informatie vanuit zorgaanbieders inmiddels goed loopt. Periodiek worden rapportages ontvangen en bestaan geen achterstanden meer in de facturatie en is de gemeente ook in staat om een adequate interne controle uit te voeren op de bestedingen en levering van zorg. Maar er zijn ook gemeenten waar dit nog niet het geval is. Daar functioneert bijvoorbeeld de geautomatiseerde gegevensuitwisseling niet, bestaan achterstanden in de facturatie door zorgaanbieders, worden vooralsnog uitsluitend voorschotten betaald en bestaat onvoldoende inzicht in de levering van zorg. Een bijzonder aandachtspunt vormt de ketenproblematiek, ook in relatie tot de (doorloop)tijd.

Gemeenten geven in het algemeen aan dat de administratieve organisatie en interne controle (AO/IC) in de basis inmiddels redelijk is ingericht. Aangezien zowel de interne als externe controle nog volop gaande is, kan nog geen duidelijk beeld worden gegeven over de werking van de beheersmaatregelen.