Meting aanbod Digitale Dienstverlening 2017: databestand

Deloitte

In 2017 moet er een overheidsbreed aanbod van digitale dienstverlening zijn. Dit wil zeggen dat zoveel mogelijk zaken die burgers en bedrijven met de overheid doen, digitaal afgehandeld kunnen worden. Om een beeld te krijgen hoe het staat met de digitale dienstverlening van de overheid, heeft Deloitte een onderzoek uitgevoerd naar de digitale volwassenheid van de meest gebruikte producten voor burgers en bedrijven bij de medeoverheden. Daarbij is per organisatie en per overheidsproduct vastgelegd of het mogelijk is het product digitaal aan te vragen en wat de volwassenheid is van het (digitale) product. De ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en Economische Zaken (EZ) hebben opdracht gegeven tot het onderzoek. In dit databestand zijn de gegevens die zijn verzameld ten behoeve van de totstandkoming van het rapport 'Meting aanbod Digitale Dienstverlening 2017'. In de kolom 'waarnemingsresultaat' wordt de mate van volwassenheid van het betreffende product op het moment van het onderzoek (eind 2014) vermeld, waarbij de volgende categorieën worden gehanteerd: Niet digitaal alleen informatie (0%), Digitaal downloaden (pdf) en printen (33%), Digitaal downloaden, invullen en weer verzenden (66%), Achter DigiD of eHerkenning (100%) of Product niet kunnen waarnemen. Bij de overheidsproducten ‘Contactformulier’ en ‘Melding openbare orde’ wordt een afwijkende categorie-indelinggehanteerd, namelijk: Niet digitaal alleen informatie (0%), Digitaal downloaden en printen (50%), Digitaal downloaden zonder printen (100%), Achter DigiD of eHerkenning (100%)