Decentralisaties in het sociaal domein
Centraal Planbureau
Auteur(s): P. Besseling, J. Hers, K. Hoekstra, L. Lamers, I. Mosca en R. Okker
Op verzoek van de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en Financiën en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft het CPB een globale inventarisatie gemaakt van de kansen en risico’s van de drie grote decentralisaties uit het Regeerakkoord: de Jeugdwet, de WMO 2015 en de Participatiewet. De belangrijkste kansen van de decentralisaties liggen op de volgende punten. In de eerste plaats zijn er in potentie belangrijke economies of scope; door de concentratie van uitvoeringstaken in het sociaal domein kunnen gemeenten het aanbod van voorzieningen gerichter laten aansluiten bij de vraag. En wordt afwenteling op aanpalende regelingen per saldo minder aantrekkelijk. In de tweede plaats worden de prikkels voor een doelmatige uitvoering sterker, omdat de gemeenten vanaf 2015 risicodragend worden. Risicodragende uitvoering vergt wel werkende budgetverdeelmodellen, die voor gemeenten onbeïnvloedbare verschillen in kosten zoveel mogelijk corrigeren.