De digitale (zelf)redzaamheid van de burger
methoden ter ondersteuning op weg naar de e-overheid 2017
Dialogic
Auteur(s): H. Gillebaard en A. Vankan
Dit rapport geeft inzicht in de beschikbaarheid (variëteit), effectiviteit en efficiency van de verschillende methoden van het trainen en ondersteunen van mensen op het terrein van digitaal zaken doen (met de overheid). Digivaardigheidsbevordering op het gebied van de e-overheid is een betrekkelijk nieuw fenomeen. Drie waargenomen initiatieven zijn ‘Werken met de e-overheid’ (Digisterker), ‘De digitale overheid’ (Computerwijk) en ‘De Digitale IB-aangifte’ (Seniorweb). Doorgaans wordt er op een generiek publiek gemikt. Er zijn weinig methoden die ‘laaggeletterden’ specifiek als doelgroep bedienen. Daarnaast is vaak een bepaald basisniveau vereist. Doordat veel initiatieven in een opstartfase verkeren, kunnen er beperkt uitspraken gedaan worden over hun effectiviteit en efficiency. Denemarken is een voorloper wat betreft e-overheiddienstverlening. Het directieve karakter van de Deense benadering, waarbij burgers verplicht worden om bepaalde overheidszaken digitaal af te handelen, bevordert de digivaardigheid van burgers, omdat ze geen andere keuze hebben. Dit forceren van burgers zou echter wel weerstand op kunnen roepen; een weerstand die in de Deense context tot zover relatief klein gebleken is.