Interbestuurlijke Shared Services

Lessen uit de praktijk

Ecorys en Berenschot

Auteur(s): V. Verdult, W. Hulsker, B. Witmond, Ö. Ergül, F. Bannink en H. van Horssen

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft dit onderzoek laten uitvoeren om meer inzicht te verkrijgen in de kansen voor het opzetten en uitbouwen van shared services tussen overheden uit verschillende bestuurslagen. Het onderzoek is gebaseerd op diverse praktijkcases, interviews, expertsessies en de bestuurs-kundige literatuur. Uit de bestudeerde cases blijkt dat interbestuurlijke samenwerking de kwaliteit van de geleverde producten en diensten kan verbeteren en de kwetsbaarheid van de organisatie kan verminderen. Samenwerking tussen meerdere bestuurslagen (interbestuurlijk) verloopt in de praktijk helemaal niet moeilijker of makkelijker dan samenwerking binnen één bestuurslaag (intrabestuurlijk). Verder blijkt samenwerken op bedrijfsvoerings- en uitvoeringstaken helemaal niet eenvoudiger dan samenwerken bij beleidsformulering. Interbestuurlijke samenwerking beperkte zich op het moment van onderzoek tot Shared Service Centers, die gericht zijn op kennisdeling en uitwisseling van menselijke capaciteit. Vermindering van administratieve lasten was in de casuïstiek een doorslaggevend motief voor samenwerking.