Het versterken van de informatiepositie van de burger
Verkenning naar nieuwe (verplichte) functionaliteiten van MijnOverheid
Het Expertise Centrum en PBLQ
Auteur(s): E. Boschker, T. Hooghiemstra, M. Radema, D. Schravendeel en C. van der Werf
Dit rapport geeft inzicht in de mogelijkheden en implicaties op organisatorisch, technisch, juridisch en financieel gebied van nieuwe functionaliteiten van MijnOverheid, waarmee de informatiepositie van de burger verder kan worden versterkt. De onderzoekers constateren dat het versterken van de informatiepositie van de burger tweeledig is. Aan de ene kant gaat het om de ‘gewone’ burger en aan de andere kant om een burger die verstrikt is geraakt in wet- en regelgeving. De ‘gewone’ burger hecht weliswaar aan inzage en invloed, want dat maakt de overheid transparant, maar de mate en frequentie waarin eventueel gebruik gemaakt zal worden van mogelijke nieuwe functionaliteiten van MijnOverheid is beperkt. De burger die een (gegevens)probleem heeft met de overheid, vindt het daarentegen des te belangrijker te weten wat over hem geregistreerd is, en hoe een onjuistheid in de registraties gecorrigeerd kan worden. Inzage biedt hem de mogelijkheid de oorzaak van zijn probleem te achterhalen en daar zelf invloed op uit te oefenen. Daarnaast blijkt dat een of andere vorm van accountmanagement en/of een gegevensautoriteit (een partij die ervoor zorg draagt dat alle partijen in de keten hun verantwoordelijkheid waarmaken) hierbij behulpzaam kan zijn. Geconstateerd wordt dat naast het digitale kanaal het persoonlijke en/of telefonische contact noodzakelijk blijft.