Omvang van identiteitsfraude & maatschappelijke schade in Nederland

PricewaterhouseCoopers

Auteur(s): J. Barnes, E. Mol, M. Strijbos, M. van de Velde, O. Vermeulen en W. Wensink

Dit onderzoek had tot doel het geven van een nationaal beeld van de omvang van identiteitsfraude, waarbij het onderzoek zich richt op kwantitatieve informatie over de omvang van identiteitsfraude, zowel in fysieke als digitale omgevingen, en de maatschappelijke schade daarvan. De uitkomsten van het onderzoek tonen aan dat er, zowel binnen de private als de publieke sector, weinig zicht is op de omvang en schade van identiteitsfraude. Dit beperkte inzicht heeft deels te maken met het feit dat identiteitsfraude niet door alle partijen als een aparte categorie ‘fraude’ wordt onderkend en als het al apart wordt gedefinieerd dan wordt het niet door alle partijen hetzelfde afgebakend. Een ander probleem is dat registratie van (identiteits)fraude überhaupt niet plaatsvindt. Uit meldingen bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI) blijkt dat banken, telecombedrijven, webwinkels en energiebedrijven de voornaamste sectoren zijn waar met de identiteit van melders fraude wordt gepleegd. Uit een uitgebreide internetenquête blijkt dat circa 5,6% van de Nederlandse bevolking slachtoffer is van identiteitsfraude.