Voortgangsrapportage e-overheid (4)

Kennis­centrum e-overheid en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

In het programma Andere Overheid en in de Rijksbrede ICT-agenda is op hoofdlijnen aangegeven hoe het kabinet invulling wil geven aan de ambities op het terrein van elektronische dienstverlening, waaronder de vermindering van de administratieve lasten. De notitie “Op weg naar de elektronische overheid”, hierna kortweg e-overheid genoemd, is hiervan een nadere uitwerking. Verbetering van de dienstverlening en op termijn dienstverlening op basis van eenmalige gegevensverstrekking staat voorop. Deze doelen kunnen alleen worden gerealiseerd indien een aantal belangrijke basisvoorzieningen is ontwikkeld en wordt toegepast door overheden en uitvoeringsorganisaties én wordt gebruikt door burgers en bedrijven. Hiermee sluit het Kabinet tevens aan op de doelstellingen van het Europese e-government actieplan4. In deze vierde voortgangsrapportage e-overheid wordt voor het eerst een doorkijk gegeven naar de implementatie en het gebruik van de bouwstenen van de e-overheid. Net zoals in de voorgaande voortgangsrapportages wordt ook gerapporteerd over de voortgang van de bouw van de basisvoorzieningen. De voortgangsrapportage is verder de invulling van een deel van de toezeggingen, gedaan tijdens de plenaire behandeling van het wetvoorstel Burgerservicenummer (BSN). Deze voortgangsrapportage geeft inzicht in de stand van zaken per 1 november 2006.