Van aanbod naar vraag, Tijd voor een Perspectiefwisseling

Verkennend Onderzoek naar het Gebruik van Elektronische Overheidsdiensten door Burgers in Nederland, 2005

Universiteit Twente en ICT en Overheidsorganisaties

Auteur(s): J.A.G.M. van Dijk en A.J.A.M. van Deursen

Talrijke elektronische overheidsdiensten worden sinds de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw aangeboden aan burgers. De evaluatie van het ICT-beleid van de overheid, de doelstellingen van de actieprogramma’s, de samenstelling van de (inter)nationale ranglijsten worden allemaal gekenmerkt door een sterke aanbodgerichtheid. Hoe meer de aandacht naar de vraagkant verschuift, hoe meer indicaties er komen dat dit aanbod op een grens stuit: De grens van het daadwerkelijke gebruik van elektronische overheidsdiensten door burgers. Het gebruik van het arsenaal aan elektronische overheidsdiensten is lang niet zo groot als het zou kunnen zijn, gemeten naar de hoeveelheid internetaansluitingen in Nederland en het relatief hoge gebruik van e-commerce in dit land. In deze inventarisatie worden verschillende oorzaken geïdentificeerd die mogelijk verklaren waarom het werkelijke gebruik achterblijft bij het aanbod.